Witajcie!

Blog Myślę (pozytywnie) więc jestem :) jest odpowiedzią na obserwowaną przez nas potrzebę wsparcia tych, którzy chcą wzmocnić pewnoś...

wtorek, 12 maja 2020

Jak się uczyć, aby się nauczyć? cz.II


Tym razem kilka wybranych technik zapamiętywania: 


1. Akronimy / metoda pierwszych liter
Metoda ta polega na wymyślaniu słów, wyrażeń lub zdań, gdzie pierwsze litery będą pierwszymi literami informacji, które mamy zapamiętać.

Przykład: żeby zapamiętać kolejność epok (antyk, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, współczesność) najpierw przeczytaj na głos poszczególne epoki w celu osłuchania, a następnie z pierwszych liter – A, Ś, R, B, O, R, P, M, D, W – ułóż zabawną historyjkę, np.
Antek Śledził Romka, Bo On Rozdarł Płaszcz Mojego Dużego Wujka.

Lody Czekoladowe Dobrze Mrożone - pierwsze litery wyrazów w tym zdaniu reprezentują cyfry rzymskie: L - 50, C - 100, D - 500, M – 1000

Chcąc zapamiętać przypadki: Mianownik Dopełniacz Celownik Biernik Narzędnik Miejscownik Wołacz, tworzymy zdanie:
Moja Droga Córko, Babcia Nie Ma Wąsów. 


2. Rymowanki / wierszyki
Rymy posiadają własny rytm oraz swoista melodię, która szybciej zapada nam w pamięć.
Oto przykładowy wierszyk ułatwiający zapamiętanie reguł pisowni "u": 
Zapamiętaj zawsze tu 
Pisz otwarte zwykłe "u" 
W słowach: skuwka i zasuwka, 
Gdyż wyjątkiem są te słówka; 
W cząstkach: -unka, -un i -unek 
Opiekunka, zdun, pakunek. 
Pisz je także w cząstce -ulec, 
Więc budulec i hamulec; 
W ulu, dwu, gdzie u litera
Wyraz kończy lub otwiera. 
Wreszcie - niech nikt nie kreskuje 
W czasowniku cząstki -uje.

Inny przykład z lekcji chemii:
Pamiętaj chemiku młody, wlewaj zawsze kwas do wody.


3. Grupowanie
Zastosowanie tej mnemotechniki można dostrzec w życiu codziennym. Otóż w celu zapamiętywania numerów telefonicznych dzielimy je, grupując po dwie lub trzy cyfry.

Prościej jest przecież zapamiętać 098 – 36 – 282 – 31 niż 0983628231.

Podobnie jest z uczeniem się większych partii materiału. Dlatego warto przed nauką poświęcić odrobinę czasu na rozplanowanie i sensowne ułożenie treści do zapamiętania oraz podzielenie ich na mniejsze części. 


4. Klasyfikowanie
Klasyfikowanie polega na tworzeniu kategorii, zbiorów, odnoszących się do cech i znaczenia zapamiętywanego materiału.

Przykład:
Zapamiętaj 10 następujących słów:
Ziemniak Kran Głowa Globus Śrubokręt Otwieracz Księżyc Szyna Widelec Guzik
Słowa te można przypisać do następujących kategorii:
Okrągłe: ziemniak, głowa, globus, księżyc, guzik;
Metalowe: kran, śrubokręt, otwieracz, szyna, widelec. 



5. Skojarzenia
Techniki skojarzeniowe polegają na łączeniu informacji nowych z tymi już dobrze znanymi, jak również na tworzeniu własnych, niepowtarzalnych skojarzeń.

Przykładowo, datę odkrycia Ameryki przez Kolumba – 1492 – możemy zapamiętać, budując następujące skojarzenie:
„Kolumb wyrusza na wyprawę, po drodze mija 14 małych wysepek , a na miejscu spotyka 92 tubylców.”

Z kolei zapamiętując poprawną pisownię, warto zestawić słowo, które dobrze znamy z tym, którego się uczymy, np.
Żabę kojarzę z Żelem i wyobrażam sobie Żabę układająca włosy na Żel;
Husarię kojarzę z Hamakiem i wyobrażam sobie żołnierzy Husarii wypoczywających na Hamakach. 


6. Fiszki 
Fiszki to niewielkie karteczki dotyczące określonego hasła i zawierające związane z nim informacje lub notatki.

Najczęściej wykorzystywane są do nauki języków obcych, gdy z jednej strony wypisujemy słówko, z drugiej jego tłumaczenie.

Można także przygotować fiszki historyczne (z jednej strony data, z drugiej wydarzenie) i wiele innych.
Podczas nauki przewracamy kartki, aby sprawdzić stopień utrwalenia wiadomości. Karteczki z zadaniami, które rozwiązujemy bezbłędnie odkładamy, a intensywniej powtarzamy te, z którymi mamy trudności.

Jak zrobić super fiszkę? 
Zobaczcie filmik 😊

~L.P.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Tutaj wpisz komentarz :)