Witajcie!

Blog Myślę (pozytywnie) więc jestem :) jest odpowiedzią na obserwowaną przez nas potrzebę wsparcia tych, którzy chcą wzmocnić pewnoś...

czwartek, 21 maja 2020

Jak się uczyć, aby się nauczyć? cz. III

Znamy już podstawowe sposoby ułatwiające zapamiętywanie, czyli przenoszenie informacji z pamięci krótkotrwałej do pamięci długotrwałej (zobacz: Jak się uczyć, aby się nauczyć? cz.II). Wiemy, że tworzenie skojarzeń, a więc łączenie nowych wiadomości ze sobą oraz z posiadaną wiedzą  jest najprostszą drogą do ich zapamiętania. Technika budowania skojarzeń stanowi bowiem swoisty fundament dla wszystkich technik pamięciowych. Dlatego warto poświęcić jej więcej uwagi.

W jaki sposób zatem tworzyć skojarzenia, aby pozostawiły trwały ślad w naszej pamięci?

Przede wszystkim powinniśmy pobudzać własną wyobraźnię i emocje. Nie bójmy się tego, aby nasze skojarzenia były przejaskrawione, absurdalne, dziwne, śmieszne, pełne fantazji.



Przydadzą się przy tym następujące umiejętności:



1.     Koncentracja uwagi
Koncentracja jest kluczowa w procesie zapamiętywania. Na szczęście można nad nią pracować (zobacz: Gimnastyka dla mózgu, czyli jak ćwiczyć koncentrację uwagi). Problemy z koncentracją mogą wynikać z nadmiaru bodźców, zbyt wysokiego poziomu stresu, przemęczenia. Dlatego bardzo ważna jest umiejętność odpoczywania i relaksu (zobacz: Jak odpoczywać, aby się skutecznie uczyć?).

2.     Umiejętność kojarzenia
Trudno zapamiętać wiele pojedynczych elementów. Natomiast odpowiednie ich połączenie sprawi, że dany element będzie pociągał za sobą kolejny. Im silniejsze będą połączenia między nimi, tym łatwiej będzie przypomnieć sobie następne elementy. W celu wzmocnienia połączeń, skojarzenia powinny przykuwać uwagę, pobudzać wyobraźnię i emocje. Stanie się tak, jeśli będą one: zabawne, przejaskrawione, niesamowite, wyolbrzymione, zaskakujące.

3.     Wyobraźnia
Wyobraźnia pomaga budować oryginalne skojarzenia, tworzyć obrazy myślowe (wizualizować) oraz projektować historyjki i scenki. Ważne, aby były one dynamiczne i pełne akcji, bowiem ruch przyciąga naszą uwagę, a tym samym zwiększa koncentrację. Niesamowite, ciekawe i zabawne historie czy wyobrażenia aktywizują nasze emocje i zmysły, co bardzo ułatwia zapamiętywanie.

4.     Wizualizacja
Podczas nauki ogromną rolę odgrywa pobudzanie swojej wyobraźni i tworzenie obrazów. Obrazy myślowe stanowią budulec pamięci, pozwalający na utrzymanie informacji w naszym umyśle. Stosując wizualizację, aktywizujemy pracę obu półkul mózgu. Warto przy tym, oprócz budowania obrazowych wyobrażeń, korzystać z technik pozwalających na graficzną prezentację wiadomości, do których zaliczamy:

·        mapy myśli

·        notowanie graficzne - sketchnoting


Pamiętajmy:

    OBRAZ + AKCJA + EMOCJE PAMIĘĆ

Reasumując:

Skojarzenia i wyobrażenia wywołujące emocje łatwiej zapamiętujemy, gdyż emocje rodzą się w układzie limbicznym, położonym w mózgu blisko ośrodka odpowiadającego za pamięć.
Zaangażowanie wszystkich naszych zmysłów: wzroku, słuchu, węchu, dotyku, smaku, ułatwia zapamiętywanie. Bombardowanie mózgu wieloma bodźcami powoduje, że między komórkami nerwowymi powstają nowe połączenia. Zatem rejestrowanie materiału różnymi kanałami wzmacnia naszą pamięć.



Na koniec bardzo dobra wiadomość:

Pojemność naszej pamięci 
długotrwałej jest nieograniczona!



I jeszcze jeden filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=YAwy6Wf_qJY



Powodzenia!

~L.P.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Tutaj wpisz komentarz :)