Egzamin ósmoklasisty to wyzwanie nie tylko dla uczniów, ale również dla ich rodziców. Często stres związany z tym ważnym wydarzeniem w życiu naszego dziecka udziela się całej rodzinie. Jak Państwo, jako opiekunowie, możecie pomóc swoim pociechom przetrwać ten trudny okres? Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek:
1. Wspólnie ustalcie plan pracy: sprecyzujcie, które przedmioty trzeba powtórzyć i w jaki sposób będziecie to robić. Plan powinien być realny. Powinien też uwzględniać psychofizyczne możliwości dziecka, jego zdolności skupienia uwagi, rozkładu lekcji, obowiązków domowych i czasu na odpoczynek.
2. Pamiętajcie, że nie każda nauka jest efektywna: „wkuwanie” materiału na pamięć nie jest niestety najlepszą metodą nauki. Aby poznać efektywne sposoby uczenia się, zachęcamy do zajrzenia na nasz blog:
Jak się nie uczyć?
Jak się uczyć, aby się nauczyć?
Jak się uczyć....
Jak odpoczywać, aby się skutecznie uczyć?
3. Redukujcie stres: naukowcy dawno stwierdzili, że za ok. 80% niepowodzeń egzaminacyjnych u doskonale przygotowanych uczniów odpowiada stres. Należy zatem stanowczo zrezygnować z wygórowanych oczekiwań, co do wyników. Nasz stres może udzielać się bowiem naszym dzieciom. Dlatego nie poganiajmy ich, ale zachęcajmy do nauki. Nie mówmy: „z taką postawą to ty z pewnością nie zdasz” i nie obciążajmy swoimi wymaganiami - ”musisz być najlepszy, bo inaczej nie dostaniesz się do dobrego liceum...” itp.
4. Wspierajcie: w tym szczególnym czasie nie powinno zabraknąć Waszej miłości – w końcu nie jesteście jedynie korepetytorami, ale przede wszystkim rodzicami. Dlatego właśnie doskonale przygotowany plan powtórzeniowy musi uwzględniać odpoczynek. Dziecko ma prawo do normalnego życia – spotkań z przyjaciółmi, wyjść itd. Bardzo ważne jest też, by podczas pracy z dzieckiem nie koncentrować się na negatywach („Z matematyki czeka cię jeszcze ogrom pracy, widzę, że niewiele umiesz!”), tylko na pozytywach („Powtórzyłaś ułamki, widzę, że świetnie sobie już z nimi radzisz. Pewnie podobnie pójdzie ci z geometrią!”). Naukowo jest udowodnione, że osoby często chwalone, o wzmacnianym poczuciu własnej wartości (oczywiście chwalimy w sytuacjach uzasadnionych, choćby za wysiłek), mają znacznie większe szanse na sukces w przyszłości. Dotyczy to również sukcesu na wszelkiego rodzaju egzaminach.
5. Zadbajcie o komfort pracy: trzeba zadbać o to, by dziecko siadało do nauki wyspane, najedzone (ale nie przejedzone) i w przewietrzonym pokoju.
6. Zadbajcie o atmosferę: bezwarunkowa akceptacja dziecka potrafi zdziałać cuda. Sprawia, że czuje się ono bezpiecznie i bardziej wierzy w siebie. Dobra atmosfera to spokój, uśmiech, podkreślanie mocnych stron dziecka i zachęcanie go do rozwoju – w tym wypadku do systematycznego ćwiczenia materiału, ale bez zawyżania poprzeczki.
7. Zachęcajcie do aktywności fizycznej: negatywne emocje, w tym także stres, kumulują się w ciele. Jeśli nie zostaną rozładowane i uwolnione, będą ulegały wzmocnieniu. Napięcie dość szybko „puszcza” w czasie aktywności fizycznej, która w wybranej przez dziecko formie powinna stać się ważną częścią dnia. Idealna sytuacja to taka, w której rodzina wspólnie spaceruje, gra w piłkę lub biega. Udział rodziców jest bardzo ważny. Należy również pamiętać, aby dziecko zdrowo się odżywiało, dobrze wysypiało oraz piło duże ilości wody.
8. Nauczcie się wspólnie ćwiczeń oddechowych: stres, lęk i niepokój sprawiają, że człowiek zaczyna źle oddychać: oddech jest płytki i przyspieszony. Efekt? Niedostateczne dotlenienie układu nerwowego, prowadzące do zaburzeń koncentracji uwagi, zmęczenia i lęku. Jeśli dziecko nieprawidłowo oddycha w domu, na egzaminie na pewno nie będzie lepiej. Można jednak wprowadzić codzienny trening oddechowy, czyli proste ćwiczenia, które rodzice mogą wykonywać wspólnie z dziećmi.
Przykładowe ćwiczenie oddechowe:
· Oczy zamknięte, robisz wdech nosem, a wydech ustami.
· Oddech przeponowy – podczas wdechu wypełniasz powietrzem płuca, a następnie przepychasz je do przepony (brzucha).
· Zatrzymanie – po wdechu zatrzymujesz oddech i liczysz do pięciu.
· Wydech – powoli wydychasz powietrze rozluźniając brzuch, ramiona i całe ciało.
· Wizualizacja – wyobrażasz sobie że z każdym wdechem napełniasz się energią i dotleniasz mózg, a z każdym wydechem pozbywasz się napięcia.
Czego NIE POWINNIŚMY robić jako rodzice:
· zmuszać dziecka do wielogodzinnych powtórek – np. „Masz się uczyć, dopóki się nie nauczysz!”;
· krytykować, jeśli nie może czegoś zapamiętać lub zrozumieć – np. „Jak możesz tego nie rozumieć? Przecież to takie proste”.
· wyśmiewać – np. „Co ty za głupoty wygadujesz?”
· wypominać – np. „Trzeba było wcześniej zabrać się do nauki”.
· bagatelizować emocje i obawy dziecka – np. „Czego ty się boisz? Nie przesadzaj”.
· bagatelizować egzamin – np. „Jakoś to będzie. Muszą was przepuścić, bo to szczególna sytuacja”.
· obciążać dziecka własnymi obawami – np. „Boje się, co będzie, jak nie zaliczysz”.
Pamiętajmy: w tym wszystkim dzieciom potrzebne jest WSPARCIE rodzica, czyli mądrego doradcy i towarzysza „na dobre i na złe”…
~MM
Źródło: https://epedagogika.pl/profilaktyka-i-wychowanie/emocje-przed-egzaminem-osmoklasisty-3790.html#
http://victor.com.pl/wp-content/uploads/sites/3/2019/02/informator-osmoklasisty-III.pdf
file:///C:/Users/radma/Downloads/Egzamin_szostoklasisty_jak_wspierac_dziecko (1).pdf
zdjęcie: "Designed by jcomp / Freepik"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Tutaj wpisz komentarz :)